cerita cita cinta

teruskan pencarian mencari destinasi cinta yang abadi menuju ke Syurga Ilahi .

Sabtu, 14 September 2013

SiPUT

assalamualaikum. haii. its too long time aku x update blog kan . how are you? hope always in a pink of health. here i want to story about my journey at SiPUT . ouke , its was a funny name right ? but the program was very very veryy BEST ! SiPUT is a short name for SIMPOSIUM PEMBANGUNAN USAHAWAN TANI . Program ini berlangsung selama 5 hari iaitu dari 6/9/2013-10/9/2-013. first day, aku rasa nak balik n rasa macam org gila sebab aku x nak berada di sana . act,sblum g tuh aku dah call lecture aku ckp aku x nak g,tp lect aku kata pergi jugak.so aku pergi lah. dah lah sampai sana aku dapat bilik yg katil ada 4,tp aku tidur sorang sorang, gila x melalak aku.. then ada akaq poli aku dtg ajak tidur sekali kat bilik diorang. aku pon ikut jelah kan. so kat situ aku mula mengenali mereka. ada kaq nad ,kaq nunu n kaq jah . ni diorang :
   diorang ni baik gila tau . even 5 hari je dpt bsama mereka . :) 
ouke then kami berpisah ikut kumpulan memasing, kumpulan aku ialah kump 13 iaitu kump BASLIK..not bad lah,diorang ni gegila tahu x. haihh, ni kump. aku :


haa tu dia, yg hujung fahmi,zaini(kecik),hasrul,fesi kami(abg hilmi idris), ghazali,fitri,QUE,ainul,aida,scha,badrul n yg duduk tuh izzah . . diorang nie otak gila gila tp syok tau. haha. suka buat kije last minute,hidup x teratur langsung. x tepati masa pulak tuh. bhahahaha. x pelah , x kisah pun :) 

\sepanjang kat sana,banyak ilmu yg aku pelajari,antaranya aku belajar mcm mana nak jadi usahawan yg berjaya , cara cara nya mcm mana, aku belar tentang business model canvas(BMC) , aku belajar erti menghargai orang lain, aku belajar erti berusaha, aku belajar tarian cuci pinggan thailand, aku belajar tarian mcm mcm n yg paling penting , aku belajar mcm mana nak buat duit. haha. dahlah aku gila duit. lasdt day ad presentation tau, ouke yg tu aku rasa aku x berjaya sebab masa yg diberi hanya 3 minit , bagi aku x cukup. ouhh menyesal x dgr nasihat en fazruul ismail n abg ijul . haihh  . selain tu aku jgak belajar erti bekerja dlm kumpulan tau, n tu byk menyedarkan aku :) 

malam last tuh kitorang stay up sampai 3 pagi, kije aku asyik gelak je, then aku berkenalan dgn usahawan yg sgt berjaya bg aku, umo dia baru 19, ouke tu post seterusnya. haha. then aku kenal dgn seorang pengacara tv3 , namanya hilmi yusof. abang ni awesome tau, n dia dah nak kahwen . haha. ouke melepas. eh x lah. haha. TAHNIAH abang . abang ni sanggup berhenti kerja sbb minat dia utk jadi consultant sgt mendalam ,  btol jgk nasihat dia malam tuh :) buat something yg kita minat . :)

ni abg tuh :
sepanjang progrm tuh,ramai usahawan yg berjaya aku kenali , aku terlampau kagur dgn diorang , tp x semua aku sempat ambil gmbar,segan katanya. hahaha . abg ijul selalu bg nasihat kt akue, dia tuh baik sgt, isteri dia pun best, hehee, ttp aku rasa aku yg agak mengecewakan mereka, yelah , asyik main main je kije akue.hahaha. then ktorg kene wat BMC, kumpulan kitorang pilih produk jubah n tudung, aku agk suka tp act present nya bg aku sgt mgecewakan. silap aku.maaf. aku akan ubah mnjadi lebih baik :) 

with en fazrul ismail ,abg helmi yusuf dan abang ijul. mereka ni contoh usahawan dan consultant yg patut dicontohi :)
with fesi kitorang aka ustaz aka abang hilmi idris aka maher zain aka sami yusuf. haha

 ni abang muhammad :)

ada ramai lg act,tp x de dlm simpanan. tp ad dlm ingatan . hehe. ak pon ad g taman herba n zoo burung unta, haha, aku dpt naik burung unta tau , dpt brkawan dgn kambing kambing jugak !haha 




 so,lepas habis pnutup , kawan aku ROSLAN bisik kat aku suruh tunggu last prgram tuh sbb ada wartawan dari Berita Harian kalau x silap nak temu ramah. so aku tunggu lah, wrtawan tu tanya apa aku dpt masa program ni,apa aku akan buat lps habis prgram ni n  blablablaaaaa.... n plg pnting aku mention nama POLITEKNIK MELAKA. haha.lg satu program siput ni ajar aku tntg cara menangani  orang ramai n how to be a brave . woww amazing . haha. banyak sangat aku belajar dekat program ni, yg penting aku x kan lupa abg ijul ckp HIDUP JADI SEPERTI HELANG,KITA BERADA DI ATAS DAN ORANG DI BAWAH TERUJA MELIHAT KITA, JADI HELANG YANG SENTIASA MENCUBA DAN X KENAL ERTI LETIH SAMPAI LAH BERJAYA :) thanks you all , segala nasihat you all akan saya genggam :)