cerita cita cinta

teruskan pencarian mencari destinasi cinta yang abadi menuju ke Syurga Ilahi .

Sabtu, 5 Julai 2014

besarnya dugaan Allah :')

assalamualaikum..

sekian lama x mencoret.. lama hidup ku bahagia..
namun.. pada tanggal 1 julai 2014 yang lalu.. permulaan julai yg menyedihkan hati banyak pihak..
pagi itu aku aktif.. aktif seperti selalu..malah terlalu happy dan bahagia ketika itu.. tengah hari itu..
dalam jam 1 tgh hari lebih..
aku duduk di bilik mp.. tika itu aku mahu tukar selipar.. aku mahu menunaikan solat Zohor..
tika itu jugee aku berbincang mengenai ssuatu masa bkaitan mpp dengan abe zuhairi..
aku cakap pada dia .. "abe,kepala aku sakitlah" ..
last aku ingat aku pandang muka dia.. kemudian aku tak tahu apa terjadi..
aku bangun bangun.. aku sudah berada di hospital melaka..
kepala aku sakit sangat ketika itu.. masa tu ada zaimah kawan aku..
lepas tu ada mak aku.. aku x ingat sangat siapa lg yang ada.. yg aku tahu ada azie,zaii,mak ayah ,abg n adik aku.. tp aku x pasti siapa yg masuk dulu..tp aku terkejut nampak mak ayah aku sebenarnya..
lamanya aku x sedarkan diri..
lepas tu kawan aku bagi tahu aku kene sawan.. banyak buih keluar masa aku jatuh pengsan..kawan aku cerita yg masa tu aku pergi tandas..then aku keluar tandas g bilik mpp,masa tuh boo n kaq suhaibah dan pergi,suria,faa nll juga..tinggal aku dan syauqi.. aku jatuh pengsan,syauqi x tahu nak buat apa,dia tlalu cuak,dia panggil kawan kawan yg ada dekat luar..dia panggil faa nll....masa tuh bbdk ni kata aku marah diorang, pstuh aku gelak ttbe then aku cakap "kenapa ramai dekat que ni?" then aku kata aku x kenal diorang semua.. masa tu mata aku keatas .. mulut  aku berbuih buih.. tp aku memang langsung x sedar..
bila diorang cerita,kepala aku jadik sakit sangat...  aku rasa kosong..rasa nak pitam..semua ada..

petang ke malam tuh..aku dipindahkan wad..
doktor tahan aku.. x bagi aku balik..
kepala aku di scan... actually aku dah x berapa ingat apa jadik kat aku sepanjang kt hospital tuh..
hump ouke first scan..
doktor kata mcm jumpa something dalam otak aku..
masa tuh aku x kesah sangat,aku just berdoa scan tuh salah..yelahh first scan kan .. so mcm pk benda tuh salah lahh.
masa tuh ramai dtg melawat.. first yg melawat selain family aku ialah bbdak mpp ..masa tuh 2/7/2014.. ada anjang,farah,mazlin,wan black,azim,syafiq ahmad,wafi,al simar,suhaibah,wira and boo...  terharu gilaa lahh . haha
masa tuh laa diorang cerita apa yg jadik kt aku.. masa tuh kepala memang sakit lah nak cuba mengingat.. tp x dpt ingat pun :'(

aku ckp doakan aku scan ke 2 ni x jumpa apa apa.. hee.
ouke esoknya scan kali ke 2... aku menanti dgn penuh sabar resultnya.. lambat betul result tuh..
haa lupa nak gtw akaq ain n husband dia pun ada turun masa awal tuh..  madee dgn paah pon ada dtg
hump scan ke 2 dktor tuh bg result masa 3/7/2014 ...

lama aku tunggu dalam kol 9 lebih pagi baru dpat.. doktor minta aku panggil semua yg ada... aku pon kol akaq aku n mintak semua masuk.... doktor keluarkan hasil ujian scan tuh.. dia bagitahu satu persatu.. dia cakap nama penyakit aku AVM..  dia jelas kan AVM tu berkaitan otak .. ada saluran darah kat otak tuh x menyalurkan darah kt otak..means dia problem kt situ.. so kene amek tindakan awal... doktor kata andai nya bahagian saluran darah tuh pecah.. effect dia sama ada blh lemah badan, lumpuh atau mati.. Allahu.. pilunya hati ni bila dengar tu semua.. then doktor kata aku memang ada sawan.. mgkin sbb benda tuh.. doktor x dpt kesan aku dpt sejak bila.. mungkin sejak lahir atau sebab aku pernah jatuh.. entahlah... doktor kata aku kene makan ubat seumur hidup... ubat sawan itulah... nanti kalau nak kahwin.. kene bagi tahu doktor.. sebab kene tukar ubat.. entahlahh . masa tuh aku sedih sesangat.. andai kata pecah..aku sendiri x dpt bayang masa depan aku..

petang tuh kawan kawan kelas aku ada dth ziarah..aku memang sedih.. terlalu sedih..masa tuh azim ada dtg temankan dri  tgh hari smpai petang.. ptg tuh azim balik dah.. sbb kene marah dgn nurse n laki x blh masok. haha. ada ke nurse tanya tu husband aku ke apa. fuhh bukan k .. hump kgkawan aku kelas C macam apheng, nadzrin haziq,kemal,arep,zahir,faiz,fahmi pon ada dtg melawat.. abang jabbar pon ada dtg .. sape lagi yg datang pun aku dah x ingat :'( ..kepala aku dah x dpt ingat banyak dah..kejap je lupa..sedihnya hidup..  aku asyik menangis dan terus menangis.. malam tuh aku mintak farah datang.. masa hri yg tuh diorang ada program bubur lambuk..so x dpt dtg awak.. tp diorang dtg jugak..diorang dtg tgh malam dlm kol 10 lbh 11 malam mcm tuh laa. lupa lagi.. masa tuh yg dtg faa,mazlin,suhaibah,wira,acap,boo n sape tah..ada dtg.. aku terharu sesangat.. and aku nak ssgt jumpa diorang :')

masa dua tiga hari tuh aku sesangat lah down.. aku x dpt pk banyak..mcm masa aku taip ni pon..banyak benda sepanjang 4 hari aku kt hospital tuh aku da lupa... hump semalam 4/7/14 aku keluar hospital dlm kol 4 ptg.. aku sedih gila x dpt join kem mpp... doktor bg appoinment selasa ni aku kene scan lagi.. scam MRI pulak.. scan tuh dah lah cucuk cecair aka ubat dlm badan.. sakit sesangat effect dia.masa sehari lepas scan MRI tuh badan aku sakit sesangat lepas bangun tido.. fuhhh ujian betull..

haa banyak mesej aku dapat n kebanyakannya kata kata semangat utk aku teruskan pjuangan ni.. yelahh sape x sedih kalau dpt tahu life dia sakit macam ni.. ni pon aku dah ok sikit.. semua sbb kata kata semangayt n motivasi yg kawan kawan n ahli keluarga berikan.. ouhh kalau x memang down gila laa. thanks kpd semua yg sempurnakan hasrat hati ni nak makan apa... n bg mcm mcm makanan . pling tak tahan kfc 9 ketul. hahaha. mcD pun. haaa terharunyaaaaaa !! hump sblom tlupa.. selasa ni bersamaan 8/7/2014 ni aku ada scan kali ketiga iaitu scan MRI, then lepas raya aka lepas sebulan tuh 5/8/2014 aku dah start appoinment dengan HKL.. hump doktor kata aku dah tak boleh stress sesangat dah..kene banyak berehat... kene makan ubat stiap hari..x blh aktif sangat... x blh banyak berfikir... hump ni pon aku da sakit kepala bila aku cuba perah otak memikir peristiwa yg lepas lepas.. kejap je dah lupa.. 50% dari peristiwa 4 hari tuh aku dah lupa dah.. aku baca kat tenet tau,...jalan penyelesaian dia sama ada operate atau terapi .... hump kebanyakan dri mereka ingat ni migrain,mcm aku lah.rupanya AVM.. sodeh oii ! ;'(

tringat nasihat mak cik wati kat hospital sebelah aku tuh, eh aku dok wad C tgkat 4 tau. haha. haa mak cik tuh kata ni semua ujian Allah.. jangan mengeluh.. tp bsyukur..lg apa mak cik tuh kata aku dah lupa.. tp mak cik tu relaks je. haha. qila arfa n yg lain pon banyak mntak aku bersabar n redha atas semua ni... yelahh bak kata qila setiap penyakit ada penawarnya.. yeahh aku pon x nak merungut.. yelahh 18 tahun aku sihat 1 tahun aku sakit x kan aku nak mengeluh dah kan ? yeahh harini aku dh blh senyum sikit even kepala ni still tingtong.. tp yang pasti aku still nak belajar n nak jadi S/U mpp. hahaha. ouke lah,hrini aku puasa tau stelah 4 hri dok hospital tak puasa. nak buka dah ni ! btw doakan saya cepat sihat semua! selamat berbuka ! :) #05072014